Muodin comebackit: miltä 2020-luvun muoti näyttää?
Mistä trendit oikeastaan tulevat?
On kaksi pääasiallista tapaa joilla trendejä nousee pinnalle: ensinnäkin valumaefektin kautta ja toisaalta myös ns. pinnan alta kuplimalla. Valumaefektistä on kyse, kun jokin tietty look tai vaatekappale on suositun brändin tai muotitalon kehittämä. Suuret vaateketjut kopioivat lookin ja tarjoavat sitä näin laajemalle ostajajoukolle. Näin lookista tulee trendi. Tyypillisiä esimerkkejä tästä ovat Chanelin tikatut pikkulaukut tai Balenciagan tennarit. Pinnan alta kuplimalla syntyvä trendi tulee toisesta suunnasta: muotitaloja ja vaateketjuja inspiroivat nuoriso ja alakulttuurit. Esimerkiksi goottien, punkkareiden tai skeittiskenen muoti-ilmiöt tuodaan massojen saataville ottamatta muita alakulttuurin osia käyttöön.
Makro, mikro vai mega: minkä tyyppisiä trendejä on olemassa ja kuinka kauan ne kestävät?
Muodin trendeistä, niiden kestosta ja siitä kuinka usein ne tulevat takaisin, on olemassa useita teorioita. Jotkut suunnittelijat löytävät muotimaailmasta syklejä, toiset vannovat epäsäännölliseen tyylien takaisin tulemisen nimeen. Yleisesti ottaen on vaikeaa ennustaa kuinka kauan tietty trendi kestää. Totuus kuitenkin on, etteivät muotitrendit ole aina ohimeneviä ilmiöitä. Kun kyseessä on megatrendi, muoti pysyy pinnalla useita vuosikymmeniä ja sillä on jopa vaikutuksia talouteen ja median käyttäytymiseen. Megatrendit vaikuttavat kuluttamiseen ja ihmisten arvoihin. Ne ovat maailmanlaajuisia ilmiöitä, mutta eivät välttämättä toimi samalla tavalla joka paikassa. Esimerkiksi kestävä muoti on oman aikamme nousevia megatrendejä.
Makro- ja mikrotrendit ovat megatrendien alakategorioita jotka toimivat tietyssä aikaikkunassa ja tietyllä tavalla. Mikrotrendit ovat ensisijaisesti tiettyjä tuotteita jotka ovat hetken suosittuja ja sitten myös häviävät nopeasti, kuten housuhameet tai halkiolliset housut.
Joka puolella läsnä oleva mainostaminen, globalisaatio ja digitalisaatio ovat luoneet trendeille eri kanavia tulla pinnalle. Tyylit leviävät tunnettujen suunnittelijoiden, vaikuttajien tai muotibloggaajien kautta. Muodin pääkaupungit pysyvät silti relevantteina trendien lähteinä, sillä niistä löytyy useita ajankohtaisia muotitaloja ja -suunnittelijoita ja niissä järjestetään säännölliset muotiviikot.
Kysyimme asiantuntijaltamme Linda Matalta miltä 2020-luvun muotitrendit näyttävät. Linda on muotikonsultti ja vannoutunut minimalisti, joka järjestää seminaareja muodin vaikutuksista ihmisten elämään. Hän kertoo myös, mitkä ajattomat vaatekappaleet kannattaa ehdottomasti säilyttää ja esittelee mielenkiintoisen ennusteen seuraavien vuosien trendeistä.
Nämä 4 tärkeää trendiä ovat pinnalla vuonna 2020
Eräät trendit, kuten minihameet tai leveälahkeiset housut, ovat olleet suosikkeja jo pitkään. Tarkkasilmäinen saattaa tunnistaa menneiden vuosikymmenien vivahteita vuoden 2020 trendeissä.
80-luku on ollut täysin pysäyttämätön jo jonkin aikaa. Senpä takia ei olekaan suuri yllätys, että eräs vuosikymmenen kulmakivistä löytää taas tiensä takaisin vaatekaappeihimme: korkeavyötäröiset äitifarkut ovat täällä. Mata selittää: “80-luvulla nämä vaatteet rikkoivat myyntiennätyksiä. Silloin kaikilla nuorilla naisilla oli korkeavyötäröiset farkut.” Tänä vuonna tyyli tekee paluun - pysyvästi. “Niin kauan kuin kurvit ovat suosiossa, korkeavyötäröiset farkut pysyvät muodissa.”
Puhvihihoja nähdään kaikessa mahdollisessa: mekot, paidat, puserot ja takit ovat ihanan pöyheät. Vaikuttaako tutulta? Mata selittää: “Puhvihihoja näkyi jonkin verran jo viktoriaanisella aikakaudella 1840-luvulla, mutta niistä tuli ilmiö vasta 80-luvulla. Prinsessa Dianan häämekossa nähtiin puhvihihat ja niitä päästiin ihailemaan myös useissa Disney-elokuvissa (esimerkiksi Arielin häämekossa).”
Neliönmuotoiset kärjet sandaaleissa olivat äärettömän suositut Japanissa jo 1790-luvulta 1940-luvulle saakka. Kulmikkaiden kenkien kulta-aika koitti kuitenkin 90-luvulla. Sandaalit neliönmuotoisilla kärjillä ja värilliset aurinkolasit olivat joka tytön pakolliset asusteet. Ne tekivät paluun muodin kentälle 2010-luvun loppupuolella ja jatkavat voittokulkuaan 2020-luvulla.
Kate Mossin ikoninen valkoinen mekko 90-luvulta tekee paluun 2020-luvulla tähtien, kuten Jennifer Anistonin ja Dua Lipan saattelemana. Rentoa, käytännöllistä ja naisellista: kaikki mitä nainen tarvitsee tänä kesänä.
Säilytä nämä klassikot
Jotkut muoti-ilmiöt tulevat ja menevät, mutta perusasiat säilyvät. Kun kestävä kehitys näyttelee markkinoilla entistä suurempaa roolia, on näihin klassikoihin panostaminen todellakin sen arvoista - ne ovat muodin vaihteluista riippumatta aina ajankohtaisia. Tässä on lista eräistä kappaleista jotka joka naisen kannattaisi hankkia vaatekaappiinsa taatakseen ikuisen tyylin:
- Pikkumusta
- Siniset farkut
- Valkoinen, puuvillainen t-paita
- Beige svetari
- Beiget korkokengät
- Musta bleiseri
- Mustat suorat housut
- Kermanvalkoinen pusero
- Musta käsilaukku
- Hienovaraisia hopeakoruja
- Musta kynähame
- Valkoiset tennarit
- Sadetakki
- Musta villakangastakki
- Farkkutakki
Linda Matan perussääntö ajattoman vaatekaapin keräämiseen on: “Pidä asiat yksinkertaisina ja panosta luonnollisiin väreihin kuten beigeen, mustaan, valkoiseen, tumman- ja vaaleansiniseen, harmaaseen, ruskeaan tai kermanvalkoiseen.”
Muodin tulevaisuus: kohti kestävää tuotantoa
Kestävän kehityksen ajattelumallit ovat vihdoin rantautumassa myös muodin maailmaan. Kestävä tuotanto, kierrätys ja tuotteiden käyttäminen luovasti uudelleen eli upcycling ovat jatkuvasti entistä trendikkäämpiä aiheita. “Kuluttajat ovat tulossa tietoisemmiksi vaatteidensa alkuperästä ja luonnollisten materiaalien kysyntä on nousussa”, selittää muotiasiantuntijamme. “Kestävä muoti tulee olemaan hyvin suosittua tulevina vuosina, suuret muotibrändit investoivat jo ekologisiin tuotantolinjoihin. Ihmiset haluavat hyvää laatua ja reilusti tuotettua vaatetusta. Pikamuoti on jo mukautumassa näihin tarpeisiin ja tukee ympäristöystävällisiä ohjelmia.” Olemme kirjoittaneet artikkeleissamme myös
muodin tulevaisuudesta
sekä
farkkujen kestävästä tuotannosta
.
Muodin virstanpylväät: mitä 2020-luvusta tullaan muistamaan?
Kuten jo aiemmin mainittiin, kuluttajat ja muotivaikuttajat ovat nyt entistä kiinnostuneempia pikamuodin vaikutuksista sekä ihmisiin että ympäristöön. Itseään minimalistiksi kutsuva Mata näkee tämän vuosikymmenen muutoksen vuosikymmenenä: “Henkilökohtaisesti uskon että yhä useampi ihminen ottaa omakseen minimalistisen elämäntavan ja panostaa mieluummin laatuun kuin määrään. 2020-luku tulee olemaan kestävän, eettisen ja minimalistisen muodin vuosikymmen.”
Linda Mata myös kurkisti muodin kristallipalloon ja ennustaa, että Skandinavia ottaa muodin edelläkävijän roolin. Kuvat Oslon, Kööpenhaminan ja Tukholman muotiviikoilta ovat vakuuttaneet hänet siitä. Myös Saksa ja Englanti vaikuttavat vaikuttavat edistyksekkäiltä. Sveitsi ja Itä-Euroopan maat pysyvät hengeltään konservatiisempana alueena muodin saralla.
Miltä näyttää henkilökohtainen muotisyklisi, Linda?
Mata kertoo: “Olen 90-luvun lapsi, joten rakastan 90-luvun trendejä. Ehkä koska ne muistuttavat minua lapsuudestani ja saavat minut tuntemaan oloni nostalgiseksi. Samalla ihailen 1920-luvun glamouria ja luksusta. Rakastan naisten pukeutumisen vallankumousta, väljiä vaatteita, korsettien jättämistä pois ja hameiden helmojen lyhenemistä.” Muotikonsultti Mata myös näkee kultaisen 20-luvun yhtenä tärkeimmistä vuosikymmenistä muodin historiassa. Elokuvien ja filmitähtien kasvaneen suosion myötä myös muoti nousi huomion keskipisteeseen. “Ihmiset kuten Edward Bernays, Freudin sisarenpoika, alkoivat markkinoida ylellisiä vaatteita varakkaille naisille. Edward oli ensimmäinen joka yhdisti glamourin, kuuluisuuden ja kauneuden muodikkaaseen pukeutumiseen tavallisille ihmisille. Naiset alkoivat käydä muotinäytöksissä ja halusivat näyttää ihailemiltaan filmitähdiltä valitsemalla saman asun.”
Inspiroidu
Täältä löydät tyyli- ja stailausvinkkejä joka tilaisuuteen. Katso täältä asukokonaisuuksia ja inspiroidu!