Verkkokauppa Euroopassa: nykytila, trendit ja mahdollisuudet
Kesällä 2017 kansainvälinen shoppailusivusto ShopAlike lähestyi 100 yhteistyöverkkokauppaa yhteensä 13 Euroopan maassa kyselytutkimuksen merkeissä. Tutkimuksessa on selvitetty verkkokauppojen tärkeimmät ajajat, trendit ja mahdollisuudet niillä markkinoilla, joilla vastanneilla yrityksillä on liiketoimintaa.
Suurin osa tutkimukseen osallistuneista verkkokaupoista kuuluu vaate-, kenkä- ja tekstiilikaupan toimialaan (58 %), kodin sisustuksen ja huonekalujen (26 %) ollessa toiseksi suurin toimiala. Myös muut alat, kuten kauneus, hyvinvointi, korut ja urheilutarvikkeet ovat edustettuna tutkimuksen tuloksissa. Tulokset on jaettu verkkokauppojen tarjoaman tuotevalikoiman laajuden mukaan: 45 % kaupoista tarjoaa 1001-10000 tuotetta, 33 % enemmän kuin 1000 tuotetta ja 20 % 1-1000 tuotetta.
Markkinoiden nykytila ja tulevaisuudennäkymät
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa kaupoista on tyytyväisiä (31 %) tai kohtalaisen tyytyväisiä (56 %) verkkokaupan nykyiseen tilaan kotimaan markkinoilla. Enemmistö vastanneista katsoo myös tulevaisuuden kehitysnäkymän olevan joko optimistinen (52 %) tai kohtalaisen optimistinen (26 %).
Kuinka tyytyväinen olette verkkokaupan tilannenäkymään kotimaan markkinoilla?
Täysin tyytymätön
Jokseenkin tyytymätön
Kohtalaisen tyytyväinen
Tyytyväinen
Erittäin tyytyväinen
Kuinka optimistinen olette koskien verkkokaupan tulevaisuuden kehitystä kotimaan markkinoilla?
Pessimistinen
Jokseenkin pessimistinen
Kohtalaisen optimistinen
Optimistinen
Erittäin optimistinen
Markkinaesteet
Suurten kansanvälisten yritysten läsnäolo sekä laki- ja verotusympäristö koetaan suurimmiksi markkinaesteiksi, jotka hankaloittavat liiketoimintaa kotimaan markkinoilla.
Kuinka näette seuraavien asioiden hankaloittavan liiketoiminnan kehitystä kotimaan markkinoilla?
Ei merkitystä
Ei juurikaan merkitystä
Kohtalaisen merkittävä
Merkittävä
Erittäin merkittävästi
Mitkä seuraavista ovat näkemyksenne mukaan kaikista suurimmat esteet verkko-ostosten tekemiselle kotimaan markkinoilla?
Ei merkitystä
Ei juurikaan merkitystä
Kohtalaisen merkittävä
Merkittävä
Erittäin merkittävästi
Viestinnän kohdistaminen milleniaaleille
Milleniaalit ovat tärkeä kohderyhmä verkkokaupoille ja viestinnän kohdistamisen eteen tehdään töitä eri kampanjametodein: 86 % vastaajista katsoo tehostetun läsnäolon sosiaalisessa mediassa tärkeäksi kohdistamiskeinoksi, sisältömarkkinoinnin, display-kampanjoiden ja vaikuttajamarkkinoinnin ohella. Vain 37 % vastanneista verkkokaupoista on oma sovellus. Sosiaalisen median osalta Facebook on edelleen käytetyin vaikutuskanava (90 % vastanneista yrityksistä on läsnä kanavalla), Instagramin (76 %) ja Twitterin (41 %) seuratessa perässä.
Mitä seuraavista kanavista (jos mitään) käytätte kohdistaaksenne viestintänne milleniaaleille?
Käytämme
Emme käytä
Mitä kanavia käytätte milleniaalien sitouttamiseen?
Käytämme
Emme käytä
Trendit
83 % vastaajista uskoo kotimaan markkinoiden seuraavan viimeisimpiä trendejä. Suurin osa vastaajista on esitellyt tai aikoo esitellä seuraavan kolmen vuoden aikana innovatiivisia maksuvaihtoehtoja (70 %), käyttää hyödyksi "big dataa" (65 %) ja käyttää uusia toimitusvaihtoehtoja (64 %). Vain 37 % vastanneista yrityksistä aikoo käyttää chatboteja kommunikointiin asiakkaidensa kanssa.
Kuinka paljon kotimaan markkinoilla seurataan verkkokaupan viimeisimpiä trendejä?
Ei ollenkaan
Ei juuri ollenkaan
Jonkin verran
Paljon
Erittäin paljon
Käytättekö tai aiotteko käyttää seuraavan kolmen vuoden aikana?
Innovatiivisia maksuvaihtoehtoja
Monikanavaista läsnäoloa
Big dataa
Uusia toimitusvaihtoehtoja
Chatboteja
Kansainvälinen liiketoiminta
72 % vastaajista harjoittaa kansainvälistä liiketoimintaa ja 50 % mainostaa ulkomaan markkinoilla. Kysyttäessä suurimmista haasteista, jotka estävät rajat ylittävän kaupankäynnin sujumisen, vastaajat mainitsevat kuljetus- ja toimitusongelmat, ulkomaanmarkkinoiden kovan kilpailun sekä verkkosivuston kielen kääntämisen. Liian tiukat säännökset tai valuutanvaihto-ongelmat eivät huolestuta vastaajia.
Mitkä seuraavista haasteista estävät yrityksenne rajat ylittävän liiketoiminnan?
Ei merkitystä
Ei juurikaan merkitystä
Kohtalaisen merkittävästi
Merkittävästi
Erittäin merkittävästi
Tutkimuksen tulokset perustuvat kyselytutkimukseen, joka on suoritettu ShopAliken/Ladenzeilen toimesta 100 yhteistyöverkkokaupan kanssa 13 eri Euroopan maassa elokuussa 2017. Yhteistyöverkkokaupoilla oli aikaa vastata kyselyyn lokakuun 2017 loppuun saakka. Saadaksemme katsauksen Euroopan nykytilasta, jokainen vastaus on käännetty ja analysoitu tutkimusta varten.